Over het Factory Support Programma
Tussen september 2020 en maart 2024 vond het Factory Support Programme van Arisa en haar partners plaats in India. Bij de uitvoering van het programma waren internationale kledingmerken (EK Fashion, Erve Europe, Fabienne Chapot, O’Neill, Prénatal, The Sting Companies en WE Fashion) betrokken, samen met inkoopagenten, geselecteerde leveranciers en maatschappelijke organisaties in Nederland (Arisa en Mondiaal FNV) en India (Cividep en Paradigm Shift).
Het programma richtte zich op kleding- en textielketens in Tamil Nadu en de National Capital Region (NCR) in India, en omvatte een proefproject in Bengalaru (Bangalore).
De algemene doelstelling van het programma was het verbeteren van de arbeids- en leefomstandigheden in de toeleveringsketens van de deelnemende bedrijven in de programmagebieden. Het programma beoogde kleding- en textielleveranciers in Tamil Nadu, de NCR en Bangalore te ondersteunen bij het verbeteren van de relaties tussen werknemers en management. Dit gebeurde door middel van sociale dialoog, bewustmaking van de rechten en verantwoordelijkheden van werknemers, het opzetten van functionerende werknemerscomités in overeenstemming met de Indiase arbeidswet- en regelgeving, en het verbeteren van klachtenmechanismen op fabrieksniveau.
Binnen het kader van het programma faciliteerden en implementeerden Paradigm Shift in Tamil Nadu en de NCR en Cividep in Bengalaru dialoog- en trainingssessies en workshops.
De merken en hun inkoopagenten speelden een cruciale rol bij het voordragen en motiveren van leveranciers om deel te nemen aan het trainingsprogramma. Voorafgaand aan de trainingssessies bespraken ze met de toeleveranciers het belang van een betere dialoog tussen personeel en management en van effectieve klachtenmechanismen. Ze lichtten toe hoe verbeteringen op deze gebieden zowel de werknemers als het bedrijf ten goede kunnen komen. De toezegging van de merken om hun toeleveranciers tijdens dit traject te steunen was erg belangrijk, vooral toen werknemers ernstige grieven naar voren brachten.
Feiten en cijfers
Het Factory Support Programma bestond uit de onderdelen die worden weergegeven in de onderstaande infographic (bijschrift in het Engels):
Resultaten: wat heeft het programma bereikt?
Naast de eerder genoemde programmaresultaten heeft het Factory Support Programme de volgende resultaten behaald.
- Transparantere toeleveringsketen: verder kijken dan tier 1
In de loop van het programma heeft ongeveer de helft van de partnermerken bij het in kaart brengen van hun toeleveringsketens ook leveranciers van buiten tier 1 meegenomen, tot ten minste het niveau van hun spinnerijen.
Aanvankelijk brachten de meeste merken hun gegevens in kaart en documenteerden deze in excel-bestanden. Het beheren van de gegevens van de toeleveringsketen en het up-to-date houden van de gegevens blijft een uitdaging waar de merken voortdurend aan werken.
Projectpartners gebruikten verschillende platforms om hun toeleveringsketengegevens te documenteren en deelden deze met Arisa en vaak ook via websites voor transparantie van toeleveringsketengegevens zoals Tex Tracer en Open Supply Hub of hun eigen website.
Het publiceren van de gegevens over de toeleveringsketen is om verschillende redenen belangrijk, onder andere om maatschappelijke organisaties in staat te stellen contact op te nemen met merken in het geval van schendingen van rechten in hun toeleveringsketens.
- Verbetering van verantwoord ondernemen
Daarnaast hebben de merken, als onderdeel van hun bredere bedrijfsstrategie, ook hun beleid en praktijken op het gebied van verantwoord ondernemen kritisch beoordeeld met betrekking tot kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie, geslacht, gezondheid en veiligheid, lonen en vrijheid van vereniging, evenals hun inkooppraktijken.
Merken verbeterden hun beleid en praktijken op basis van wat ze tijdens het programma leerden. Dit betrof onder meer inzichten in schendingen van arbeidsrechten en sociale risico’s die direct of indirect verband hielden met hun beleid en praktijken die tijdens het programma naar voren kwamen.
Klik hier voor het volledige artikel (in het Engels) met meer informatie over succesfactoren, reflecties en resultaten, geleerde lessen uit het programma en meer.