Op 19 mei heeft Arisa in samenwerking met het Secretariaat van TruStone en CNV een webinar gehouden over klachtenmechanismes voor arbeiders die in de keten van natuursteenbedrijven werken.
Gesprekken met TruStone Initiatief deelnemers
Tijdens het webinar met ongeveer twintig deelnemers werden concrete aanbevelingen gedaan voor verbetering. Arisa gaf concrete suggesties aan bedrijven over de dialoog met hun leveranciers en over het thema ‘klachten’. Daarnaast vertelde Arnoud van Vliet (SR Manager bij Zeeman) over het betrekken van lokale partners en hoe je meldingen in de gehele keten behandelt. Bart Slob (Directeur van Ethics@Work) deelde inzichten over welke klachtenmechanismen er zijn, ook in risicolanden, en deelde zijn bevindingen hierover uit een onderzoek.
‘Het blijft een grote uitdaging om toegang tot remedie te bieden aan alle arbeiders in ketens van de bedrijven. Een klachtenmechanisme hebben is één ding – zorgen dat het effectief en toegankelijk is een ander’, aldus een van de sprekers.